tirsdag 3. november 2009

Stjerner på nattehimmelen.

"Det er natt for meg nå, men jeg prøver å fokusere på stjernene på nattehimmelen og ikke stirre meg blind på mørket imellom dem." Dette er et sitat fra meg, tatt fra artikkelen "Kjemper i stillhet" i Hamar Arbeiderblad om min lillesøster og meg fra sommeren 2006. Den gang var jeg alvorlig syk og sengeliggende på tiende måneden, og dette sitatet summerte måten jeg overlevde på, liggende til sengs 24-7, 100 % pleietrengende, og ekstremt begrenset. Nå er det ikke natt for meg lenger, men jeg vil likevel kalle bloggen min "Stjerner på nattehimmelen", som en påminner for meg selv - og kanskje andre - om å leve mens jeg har livet og glede meg over alt som er å glede seg over! :o)

Dagens største stjerne var et "foredrag" jeg holdt på Høyskolen Diakonova for sykepleierstudenter. Tema var konflikthåndtering og hvordan forebygge konflikter mellom helsepersonell og pasienter. Jeg fortalte noen av mine opplevelser fra mine år til sengs, om hvordan jeg ble møtt av sykepleiere og hvordan dette opplevdes. Jeg håper jeg klarte å gjøre studentene klar over bl.a. hvor stor makt de har over pasienter, og viktigheten av å ikke misbruke den makten. Jeg finner det SÅ givende og viktig å få gjøre dette, og jeg er så glad for å få anledningen til det!
Forhåpentligvis var dette bare andre gang av mange ganger jeg gjør noe liknende.

En annen av dagens stjerner var å sitte i min fantastiske leilighet med levende lys, en tekopp og et Gullbrød (sjokolade fra Nidar - NAM!), mens det blåser surt og regner ute. Jeg ELSKER denne årstiden! :o) Ja, jeg liker den selv når det er vær som i dag. Det er så forfriskende å være ute på høsten, uansett om det blåser og regner eller er sol og bare frisk, klar luft. Jeg foretrekker det sistnevnte, men dårlig vær har sin sjarm og får meg ikke i dårlig humør i det hele tatt! Også elsker jeg når det er mørkt ute, og jeg kan sitte inne med levende lys og kose meg med en god bok, venner eller en film. Skulle ønske høsten varte lenger!

3 kommentarer:

  1. Torunn! Velkommen som blogger! Og for et flott første-innlegg! Skulle gjerne vært og hørt det foredraget altså. Må ha vært utrolig spennende! Ser frem til å lese mer :) Klem

    SvarSlett
  2. Oi, jippi! Flere bloggere! I like very much! =) Dette blir gøy å følge med på!

    SvarSlett
  3. Kjempebra å høre om foredraget! Skulle ønske jeg var der og! Alle "helse" studenter burde lære om makten du nevnte her. Jeg tror mange hører bare "riktig" eller "galt" når pasienter snakker om det de er misfornøyd med- de hører bare at de har gjort galt og så kommer med selvforsvar og klarer ikke å lytte hva dette egentlig dreier seg om.

    Selv om jeg har lært hvor viktig dialog og samarbeid med pasienter er, er det veldig fortgjort gjennom studies progresjon å bli til en "behandler." Jeg merket dette selv for et par uker siden- jeg gikk rett til saken og ikke lyttet til kroppspråk, ord og følelser til pasienten! Jeg ble en behandler og ikke medarbeider. Dette er tydeligvis en utilsiktet mønster som ligger under de gamle medisinske utdanningstradisjoner, eller kanskje noe som kjennetegner personligheter blant oss gale legefolk. ;)

    (beklager ordelingsfeil... jeg jobber med saken ;)

    SvarSlett