lørdag 7. november 2009

Bevarer Gud oss fra alt ondt?

I salme 121,7 står det: "Herren skal bevare deg fra alt ondt og verne om ditt liv". Dette verset har jeg kjempet med, fundert over, grublet på og bedt over i mange år. Hvordan kan Gud si at Han skal bevare oss fra alt ondt når Han så tydelig ikke gjør det?! Opp igjennom verdens historie er det bevis på bevis at troende så vel som ikke-troende blir rammet av det onde. Etterhvert har jeg skjønt at jeg trolig har misforstått verset. Sier verset virkelig at Gud skal hindre alt ondt i å ramme meg?

Tankene går tilbake til sånne små kort med bilder av engler som beskytter små barn som skal over en falleferdig bro. Når jeg var liten trodde jeg at det var sånn virkeligheten var. Jeg så så mange slike bilder, og det var det inntrykket jeg ble gitt gjennom søndagsskole og annen forkynnelse jeg hørte. Du er trygg hos Gud, Han vil hindre at det skjer deg noe vondt, englene Hans passer på deg. Det var derfor ekstra vondt og forvirrende da jeg som 11-åring opplevde å bli overfalt sammen med familien min. Gud hadde ikke hindret at vi ble overfalt! Det opplevdes som om Gud sviktet meg. Han hadde jo lovet å hindre at det onde rammet meg! Jeg skjønte der og da at hvis jeg noensinne skulle føle meg trygg måtte min tillit til Gud ligge i at Han vil være med meg i alt som skjer, både godt og vondt, og ikke i at Han bestandig vil hindre at vonde ting rammer meg.

Jeg mener ikke si at jeg ikke tror Gud kan hindre at vonde ting rammer oss, langt ifra! Jeg tror Han har gjort det mange ganger, også for meg. Jeg tror bare at virkeligheten rommer mer, at det er flere sider ved denne saken. Jeg vet så godt at ulykke kan ramme hvem som helst, når som helst. Jeg vet også at Gud er tilstede midt i ulykken, Han har ikke forlatt dem som rammes av det vonde! Hvorfor lærer vi da barn - og voksne - at Gud vil beskytte de troende fra ulykke, og så ofte utelater resten av sannheten?! Når mennesker ser at det de lærte at var virkelig ikke er virkelig, vil mange konkludere at alt det andre de har lært om Gud heller ikke er virkelig, også vil de forkaste Gud!

Jeg forstår nå verset "Herren skal bevare deg fra alt ondt" helt annerledes enn tidligere. Slik jeg ser det er jeg blitt bevart fra alt ondt livet igjennom. Mitt liv er et levende bevis på at Herren bevarer oss fra alt ondt, for jeg har ikke blitt ødelagt av de ulykkene som har rammet meg. Det er det jeg tror Gud mener med å bevare oss fra alt ondt! Han har bevart meg fra den ødeleggelse både overfallet og sykdommen min kunne ha ført til, ja Han har gjort at det har kommet mye godt ut av det som i seg selv bare var ondt.
Ære være Gud for Hans tilstedeværelse, Hans hjelp og beskyttelse.
Gi aldri opp uansett hva som har hendt deg - Herren selv er hos deg.


3 kommentarer:

  1. Dette er flott lesning Frøken Strøken! Keep it coming! :)

    SvarSlett
  2. Link fra Spotify: Du bare høyreklikker på den sangen du vil dele, velger copy link og limer den inn i teksten:) Tror jeg:) Klem!

    SvarSlett
  3. takk. denne var god.

    SvarSlett